FietsplezierMoe van het trappen? Zo kies je de juiste elektrische fiets

Moe van het trappen? Zo kies je de juiste elektrische fiets

Wil je een elektrische fiets aanschaffen? Goed idee! Maar voor je naar de fietsenwinkel stapt, vraag je je best af wat voor fiets je nodig hebt. Wij vertellen waar je moet op letten zodat je de elektrische fiets vindt die bij jou past.

De elektrische fiets wordt steeds populairder. In 2019 was al één fiets op de twee die in Vlaanderen verkocht werd een elektrisch model. En toen de fietsenwinkels na de lockdown weer open mochten, was het aanschuiven om een elektrische fiets te kopen. Overweeg je ook om een elektrische fiets te kopen? Dan moet je het volgende weten voor je bij je fietshandelaar binnenstapt.

Wat voor fiets heb je nodig?

Net zoals bij gewone fietsen zijn er veel verschillende soorten elektrische fietsen. En net zoals Wout van Aert niet op een stadsfiets aan de start van de Tour zal verschijnen, kies ook jij het type fiets dat het meest geschikt is voor wat jij wilt doen.

Voor korte verplaatsingen, om boodschappen te doen en om in het weekend de Vlaamse fietsroutes te verkennen is een elektrische stadsfiets ideaal. Het zijn stevige fietsen, makkelijk in onderhoud en met een hoog rijcomfort. Voor langere tochten en meerdaagse fietsvakanties kies je een elektrische trekkingfiets (ook touringfiets genoemd). Deze zijn oerdegelijk, en sturen en remmen betrouwbaar, ook als je ze vol bagage hangt.

Een elektrische hybride fiets is een kruising tussen een stadsfiets en een racefiets: je zit hoger en rechter dan op een racefiets, maar kan toch sneller dan met een stadsfiets.

Er bestaan ook elektrische fietsen voor de sportievelingen onder ons. Ga je in het weekend op stap met je wielerclub en ben je het beu om eraf gereden te worden, dan brengt een elektrische racefiets je op kop van het peloton.

Voor afdalingen en beklimmingen van hellingen in een bos is een elektrische mountainbike dan weer wat je zoekt.

Om grote boodschappen en/of kinderen te transporteren, is een elektrische bakfiets de beste oplossing. En pendelaars die een steuntje willen tijdens de rit van en naar het station, kiezen voor een elektrische plooifiets – die kan gemakkelijk mee op de trein.

© Flyer-bikes.com

Welke motor kies je?

Het hart van de elektrische fiets is de motor. Die biedt ’trapondersteuning’. Dat wil zeggen dat de motor de kracht die jij bij het trappen op de pedalen zet, zal versterken. Via een schakelaar of hendeltje kun je de mate van trapondersteuning kiezen. Hoe hoger, hoe meer steun de motor zal leveren. Op vlak terrein heb je voldoende aan de laagste trapondersteuning. Bij tegenwind, als het bergop gaat of als de fiets zwaar beladen is, kan je meer trapondersteuning gebruiken.

De trapondersteuning is bij een gewone elektrische fiets begrensd tot 25 km/u. Als je sneller gaat, schakelt de motor uit en moet je op eigen kracht verder. Ook wanneer je de trapondersteuning zelf uitschakelt, doen jouw spieren al het werk. Bij een snelle elektrische fiets of speed pedelec blijft de motor trapondersteuning geven tot aan 45 km/u. Een speed pedelec is vooral nuttig als je regelmatig lange afstanden doet op trajecten waar je veilig aan hoge snelheid kan rijden, zoals op de fietsostrades. Je moet voor dit type fiets wel een verzekering B.A. afsluiten (zoals voor een motorfiets) en een helm is verplicht – al is een helm op elk soort e-bike aanbevolen.

Let ook op de positie van de motor. In de meeste elektrische fietsen is de motor in het midden ingebouwd, bij de trappers. Dat is goed voor de gewichtsverdeling, omdat het zwaartepunt van de fiets dan laag en centraal zit. Sommige fietsen hebben een motor in het achterwiel. Dat rijdt erg prettig, maar het maakt het vervangen van een band wat ingewikkelder. De motor kan ook in het voorwiel zitten, maar dat zie je steeds minder. Een voorwielmotor maakt de fiets soms lastiger te besturen in bochten en op een glad wegdek.

Hoe ver kun je fietsen?

Hoe ver je met een elektrische fiets geraakt, hangt af van de capaciteit van de accu. Een hogere capaciteit betekent verder fietsen met trapondersteuning. Op de elektrische fiets van vandaag is een accu van 500 Wh standaard, en daarmee geraak je gemakkelijk aan 80 km, wat voor de meeste gebruikers voldoende zal zijn. Maar er zijn nog andere factoren. Rijd je constant met maximale trapondersteuning, dan is de batterij sneller leeg. Verder speelt ook het gewicht van de fietser en de bagage een rol. Het spreekt voor zich dat bergop rijden meer van de motor vraagt dan op vlak terrein fietsen. Op de website van motorenmaker Bosch vind je een handige actieradiuscalculator waarin je het effect van al die factoren kan simuleren.

Wil je heel lange afstanden op een dag overbruggen, dan kan je bij bepaalde trekkingfietsen een tweede accu laten inbouwen. Als je op het einde van de dag ziet dat de accu bijna leeg is, hoef je overigens niet te panikeren. In tegenstelling tot een elektrische auto die stilvalt als de accu leeg is, kan je op een e-bike met lege accu nog altijd gewoon fietsen, zij het zonder trapondersteuning.

Maak een proefrit

Je vindt online heel wat informatie over verschillende merken en modellen van elektrische fietsen. Maar meer nog dan bij een gewone fiets is het bij een elektrische fiets belangrijk dat je een testrit maakt. Niet even een blokje rond, maar een langere rit. Let erop of de trapondersteuning natuurlijk aanvoelt, en of die geleidelijk (goed) dan wel in één ruk (minder goed) aantrekt. Ga na of je de bediening gemakkelijk vindt. Voorts let je ook op alle aspecten die je bij een normale fiets ook zou bekijken: zithouding, stuur, zadel, remmen, verlichting … Je fietshandelaar is daarbij de beste adviseur.

Wacht niet te lang

De fiets en ook de elektrische fiets is populairder dan ooit. Dat maakt dat het vandaag soms weken tot maanden wachten kan zijn voor je de fiets die jij wilt kan afhalen.